Ψυχολογία και διατροφή, πώς συνδέονται;

Πώς σχετίζεται η ψυχολογία μας με την διατροφή;

Είναι ένα ερώτημα για οποίο πολλοί έχουμε αναρωτηθεί.

Οι διατροφικές μας συνήθειες είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την προσωπικότητά μας, με τις συνήθειές μας, το οικογεινειακό μας περιβάλλον ή το εργασιακό. Είναι δηλαδή επιλογές που αντικατοπτρίζουν όλα αυτά τα στοιχεία που μας χαρακτιρίζουν.

Εκτός λοιπόν από τους μηχανισμούς πείνας και κορεσμού που έχει το σώμα μας ώστε να ρυθμίζει το πότε πεινάμε ή το πότε χορτάσαμε,  και άλλοι παράγοντες θα επιδράσουν τελικά στις επιλογές φαγητού μας, στο πότε θα φάμε, που και με ποια/ποιον.

Το φαγητό δεν αποτελεί μόνο ένα τελετουργικό ικανοποίησης μίας βιολογικής ανάγκης. Συνδέεται με παραδόσεις, συνήθειες παγιωμένες στο χρόνο, συναισθηματικές καταστάσεις.

Άλλες φορές τρώμε για να καλύψουμε τις ανάγκες μας σε ενέργεια και άλλες για να καλύψουμε το "συναισθηματικό μας κενό" .

Πόσοι από εμάς δεν επιλέξαμε την συντροφιά της σοκολάτας μετά από ένα χωρισμό ή το αγαπημένο μας fast food μετά από μία "φορτωμένη" μέρα στην δουλειά;

Συνεπώς, μέσα από την πρόσληψη τροφής πολλές φορές μπορεί να αναζητούμε ανακούφιση, παρηγοριά, παρέα, συντροφιά αλλά κάποιες φορές ίσως μέσω της τροφής να τιμωρούμε τον εαυτό μας ή να προσπαθούμε να καλύψουμε εσωτερικά μας κενά.

Τελικά η διατροφή μας επηρεάζεται από την ψυχολογία μας αλλά και η ψυχολογία μας εξαρτάται από την ποιότητα της διατροφής μας.

Οι τροφές μέσω των θρεπτικών συστατικών που περιέχουν μπορούν να επηρεάσουν και άλλους μηχανισμούς του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη συναισθηματική μας κατάσταση.

Η διάθεσή μας καθοριζεται από κάποιες ουσίες που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές και μεταφέρουν σχετικά μηνύματα στον εγκέφαλό μας.

Τέτοιες ουσίες είναι η ντοπαμίνη, οι ενδορφίνες, η σεροτονίνη. Υπάρχουν όμως και άλλες ουσίες που σχετίζονται με την διάθεσή μας όπως το μαγνήσιο και ω-3 λιπαρά οξέα.

Ουσία

Προέρχεται από

Σε ποιες τροφές βρίσκεται;

Τι προκαλεί;

Σεροτονίνη

Αμινοξύ τρυπτοφάνη

Πρωτεΐνες ζυμαρικών, δημητριακών, κρέας, ψάρια, γαλακτοκομικά, αυγά

Βελτιώνει την διάθεση

Μαγνήσιο

Υπάρχει αυτούσιο στις τροφές ως μέταλλο

Πράσινα λαχανικά, ξηροί καρποί, σπόροι, όσπρια

Μειώνει το άγχος

Ντοπαμίνη

Αμινοξύ τυροσίνη

Μπανάνα, γαλακτοκομικά, κρέας, ψάρι, δημητριακά ολικής, αβοκάντο, όσπρια

Ικανοποίηση

Εγρήγορση

Ενδορφίνες

-

Αμυλούχα (ψωμί, ρύζι, πατάτες, ζυμαρικά), όσπρια, γαλακτοκομικά, φρούτα

Αίσθημα κορεσμού

Συναίσθημα χαράς

Παυσίπονη δράση

Ω-3 λιπαρά οξέα

-

Λιπαρά ψάρια

Θρέψη εγκεφάλου

Αντιφλεγμονώδη δράση

Πηγή: "Ψυχολογία της διατροφής", Καλλιόπη Εμμανουηλίδου, 2011, Εκδόσεις Μεταίχμιο

 

Ας θεωρήσουμε λοιπόν την διατροφή μας, σύμμαχό μας και στήριγμά μας σε δύσκολες συναισθηματικά περιόδους. Είναι αυτή που όταν όλα αλλάζουν μπορεί με τα θρεπτικά συστατικά που θα μας παρέχει να μας βοηθήσει να διατηρήσουμε μια καλή συναισθηματική κατάσταση και συναισθηματική ανθεκτικότητα.

 

 

 

 

 

 

 

Εκτύπωση